perjantai 16. maaliskuuta 2018

MIHIN PANOSTAN JA MISSÄ PIHISTÄN?

Opiskelijaelämän myötä olen alkanut kiinnittämään ihan uudella tavalla huomiota omaan rahankäyttöön ja omiin tottumuksiin. Olen muutaman kerran myös pitänyt kirjaa siitä, mihin kaikkeen olen viikon aikana käyttänyt rahaa ja tämä jos mikä, on avannut aina silmiä. Näitä "mihin panostan ja missä pihistän" -postauksia on näkynyt nyt jonkun verran blogeissa ja ne ovat todellakin saaneet miettimään omia valintoja. Mun mielestä näitä on ollut todella mielenkiintoista lukea, joten tässä tuleekin nyt mun versio:

MIHIN PANOSTAN JA MISSÄ PIHISTÄN?

PANOSTAN:

Elektroniikka - Mä olen aina panostanut elektroniikkaan. Muun muassa Apple on kulkenut mun mukana jo pitkään, ensin iPod Touchin, nykyään Macbookin ja iPhonen muodossa. Omilleen muuttamisen jälkeen mun oli myös aika ostaa uusi televisio, joten ostin sitten kerralla vähän paremman ja isomman, josta löytyy kaikki mun tarvitsemat sovellukset.

Autoilu - Mä tykkään ajaa autoa ja pakko sanoa, että liikunkin mielummin omalla autolla, kuin junalla tai bussilla. Kotipaikkakunnalle matkustaessa olen tähän asti kulkenut vain autolla, sillä tarvitsen sitä kuitenkin myös siellä ollessani.

Urheiluvaatteet - Oli kyse sitten treeni-, laskettelu tai vaikka hiihtovaatteista, on niiden oltava laadukkaita. Liikkuminen on silloin myös paljon mielekkäämpää, kun vaatteet toimivat ja ovat käyttötarkoitukseensa sopivia. Etenkin urheiluliivien merkitys on mulle todella tärkeä. Haluan käyttää sen muutaman kympin enemmän niihin oikeasti tukeviin liiveihin, kuin ostaa jotain low support liivejä, jotka pitkällä aikavälillä aiheuttavat vain ongelmia.

Asunto - Mulle asunnon valinnassa tärkeää oli se, miltä asunto mun silmään näyttää. Viihtyisä asunto nimittäin vaikuttaa myös positiivisesti omaan hyvinvointiin, ainakin mulla. Maksan siis mieluusti hieman extraa uudesta asunnosta sekä hyvästä sijainnista.

Liikunta - Liikuntatarraan ja erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin pistän myös jonkun verran rahaa. Oma henkinen ja fyysinen hyvinvointi on korostunut viime vuosina todella paljon, joten oikeastaan tässä asiassa panostan myös omaan tulevaisuuteeni ja terveyteeni. Kukapa niihin ei haluaisi panostaa?

MIHIN PANOSTAN JA MISSÄ PIHISTÄN?

PIHISTÄN:

Sisustus - Sohvaa ja sänkyä lukuunottamatta multa löytyy esimerkiksi Jyskistä, Ikeasta ja Askosta ostettuja huonekaluja sekä itse tehtyjä juttuja. Tekstiileistä multa löytyy Luhtaa, Finlaysonia ja Pentikkiä, mutta useimmat tyynynpäälliset olen ostanut todella halvalla, sillä niitä hyödyntäen on helppo vaihtaa asunnon ilmettä. En ole nähnyt edes tarvetta ostaa mitään kalliimpaa yksittäistä huonekalua. Ehkä sitten vasta tulevaisuudessa, kun asun jo vaikkapa omassa omakotitalossa.

Alkoholi - Opiskelujen alussa kävin muutaman kerran opiskelijabileissä, mutta sen jälkeen mua ei ole niissä näkynyt. Mielummin säästän tässä asiassa ja herään aamulla hyvän olon kera. Välillä on tietenkin kiva mennä juhlistamaan vaikka jotain juhlapyhää ystävien kanssa, mutta noin muuten juominen ei yleensä juuri houkuta.

Asusteet - En ole oikein koskaan välittänyt esimerkiksi merkkilaukuista, sillä usein niiden ulkonäkö ei ole miellyttänyt mun silmää. En myöskään ole koskaan halunnut käyttää asusteisiin suuria summia, sillä käytän nekin rahat mielummin johonkin muuhun.

Meikit - Käytän ihan Lumenen, Essencen, Max Factorin, Maybellinen ja Nyxin meikkejä. Olen löytänyt kyseisiltä merkeiltä niin hyviä ja toimivia tuotteita juuri mulle, että en ole koskaan kokenut tarvetta ostaa high end -meikkejä.

Arkivaatteet - En juurikaan välitä merkkivaatteista, sillä mun mielestä kivemman näköisiä vaatteita löytyy ihan tavallisista vaateliikkeistä ja nettikaupoista.

10 kommenttia:

  1. Tosi hyvä postaus ja tää aiheena on muutenki tosi kiinnostava, sillä on kiva nähdä missä asioissa ihmiset pihistää ja missä tahtoo puolestaan panostaa. Toi elektroniikka on kyl sellanen juttu, jossa oon alkanu vasta parin vuoden sisällä panostamaan. Aikasemmin sitä ei tullu mietittyä, mut oikeesti kyl se ratkasee et minkä koneen, kuulokkeet, kajarit ja puhelimen omistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Paula! Niinpä :) Mä olen usein elektroniikassa huomannut sen, ettei halvalla oikeasti saa kovinkaan hyvää.

      Poista
  2. Aika samoilla linjoilla meen mäkin! Panostan elektroniikkaan ja urheiluvaatteisiin, sekä näiden lisäksi kyllä myös laukkuihin eli asusteisiin. Pihistettyä tälläkin tulee joistakin arkivaatteista sekä sisustuksesta, ja meilläkin on Ikea-koti :D Eniten silti pihistän alkoholista :)

    Elli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Elli! Tosi kiva kuulla, mihin muut panostaa ja missä pihistää :)

      Poista
  3. Mielenkiintoinen postaus, mulla kans esimerkiks meikkejä käytän kaikkia halpismerkkejä, toimii mun mielestä ihan riittävän hyvin :)

    VastaaPoista
  4. Näitä on kyllä tosi mielenkiintoista lukea blogeista :) Oon täysin samaa mieltä varsinkin elektroniikan kanssa. Mieluummin maksan kerralla isomman summan laadukkaasta ja suht kestävästä laitteesta kuin maksan kerralla vähemmän, mutta silloin laitteet menee helpommin rikki. Myös meikeistä oon täysin samaa mieltä! Myös vähän halvemmista kosmetiikkamerkeistä löytyy ihan laadukkaita ja hyviä tuotteita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Kiva kuulla, että oot samaa mieltä niistä :)

      Poista
  5. Nää on tosi mielenkiintosia postauksia! Pitäisi itsekin toetuttaa. Mä panostan myös elektroniikkaan! Ja pihistän laukuista, meikestä, jne. :)

    ♡:llä valoloytyy.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toteuta ihmeessä! Mäkin luen näitä todella mielellään muiden blogeista! :)

      Poista